zasami po prostu nie umiemy komunikować się z niektórymi ludźmi. Być może winny jest konflikt osobowości, a może wina wzajemnej niechęci leży po oby stronach. Ale nawet jeśli nie masz wpływu na postępowanie innych, wciąż możesz próbować naprawić sposób, w jaki się komunikujesz z kolegami z pracy.
Zadaj sobie kilka pytań
Czy czujesz, że musisz powstrzymywać się przed mówieniem na niektóre tematy w pracy? Dlaczego? Czy kiedy zwierzasz się innym, czujesz, że ludzie Cię słuchają? Czy Ty ich aktywnie słuchasz, kiedy zwierzają się Tobie? Czy kiedy dzielą się ważnymi informacjami, często jesteś rozproszony przez wpływy z zewnątrz? To rozproszenie uwagi może sprawić, że poczujesz się, jakbyś był w hałaśliwym pokoju, nawet, gdy rozmawiacie w cztery oczy w spokojnym miejscu. Przez to i Ty, i Twój rozmówca prędzej czy później poczujecie się nieswojo.
Zmiana na lepsze w niektórych przypadkach
Zamiast pochylać się nad dyskomfortem, który odczuwasz, nastaw się na innych. Powtarzaj w myślach to, co mówią, by lepiej to przyswoić. Jednocześnie pamiętaj, że czasami po prostu nie możesz nawiązać dobrego kontaktu ze wszystkimi. Wystarczy wtedy, żeby wasze wzajemne relacje były poprawne. Nie możesz zadowolić wszystkich i nie możesz zmienić sposobu, w jaki ktokolwiek się komunikuje. Nawet jeśli jesteś wzorem wspaniałej komunikacji, jeśli druga osoba Cię nie słucha lub ma złe przyzwyczajenia, nie nawiążecie porozumienia. Możesz pracować nad zmianą wyłącznie swoich zachowań.
Bądź dobrym rozmówcą
Niezależnie od tego, z kim się komunikujesz, zachowaj wysokie standardy. Nie zawsze jest to łatwe. Profesjonalna komunikacja może być czasami nieco zawiła. Balansujesz w końcu między profesjonalizmem a koleżeńskością. Musisz wyczuć, kiedy masz być poważny, a kiedy wypada zażartować. Ale zawsze podstawą jest aktywne i uważne słuchanie innych ludzi. Odłóż telefon, swoje myśli o tym, co zjesz na kolację, czy o pełnej skrzynce odbiorczej, kiedy ktoś z Tobą rozmawia. Zwracaj uwagę na drugą osobę, pokaż, że słuchasz i reaguj na to, co dzieje się przed Tobą. Jeśli skupisz się na tym, kim jest ta osoba i na znaczeniu słów wychodzących z jej ust, gdy będziesz jej odpowiadał to, jeśli wszystko pójdzie dobrze, uzyskasz ciekawą i efektywną rozmowę. W rezultacie zyskasz wśród wielu osób opinię przyjaznego, pomocnego i solidnego współpracownika, z którym inni lubią pracować.